23 Δεκεμβρίου 2015
1 Νοεμβρίου 2015
BSB Shelfmark Cod.graec. 449
Ο αρχιεπίσκοπος του Έστεργκομ (Esztergom) Ματθίας Κορβίνους (Matthias Corvinus) της Ουγγαρίας (1443-1490), υπό την επίδραση του ιταλικού ουμανισμού και του καθοδηγητή του και συλλέκτη βιβλίων Γιάνος Βιτέζ (János Vitéz), ανέπτυξε ένα πάθος για τα βιβλία και τη μάθηση. Όταν εκλέχτηκε βασιλιάς της Ουγγαρίας το 1458 σε ηλικία 14 ετών, ο Κορβίνους κέρδισε μεγάλη αναγνώριση για τις μάχες του εναντίον των Οθωμανών Τούρκων και την αγάπη του για τα γράμματα. Έτσι δημιούργησε τη Bibliotheca Corviniana, μια από τις καλύτερες βιβλιοθήκες της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Μετά τον θάνατό του, και ιδιαίτερα μετά την κατάκτηση της Βούδας από τους Τούρκους το 1541, η βιβλιοθήκη διασκορπίστηκε και μεγάλο μέρος της συλλογής καταστράφηκε, ενώ οι διάφοροι τόμοι της βρέθηκαν διάσπαρτοι σε όλη την Ευρώπη.
Ο κώδικας με τις Εννεάδες του Πλωτίνου, ένα από τα οκτώ χειρόγραφα που βρίσκονταν αρχικά στη Bibliotheca Corviniana σήμερα φυλάσσεται στην Κρατική Βιβλιοθήκη της Βαυαρίας. Ο κώδικας αντιγράφτηκε από δύο διαφορετικούς γραφείς, οι οποίοι είναι επαρκώς γνωστοί στη σύγχρονη βιβλιογραφία. Ο κώδικας πιθανότατα αγοράστηκε από τον Κορβίνους αμέσως μετά από τη δημιουργία του. Η Συλλογή της Bibliotheca Corviniana καταγράφηκε ως παγκόσμια κληρονομιά της ανθρωπότητας από την UNESCO το 2005. Έχει κανείς την πολυτέλεια να ξεφυλλίσει το ψηφιακό αντίγραφο του χειρογράφου των Εννεάδων από εδώ.
Πηγή: World Digital Library.
Μτφρ. Κατελής Βίγκλας
Ο κώδικας με τις Εννεάδες του Πλωτίνου, ένα από τα οκτώ χειρόγραφα που βρίσκονταν αρχικά στη Bibliotheca Corviniana σήμερα φυλάσσεται στην Κρατική Βιβλιοθήκη της Βαυαρίας. Ο κώδικας αντιγράφτηκε από δύο διαφορετικούς γραφείς, οι οποίοι είναι επαρκώς γνωστοί στη σύγχρονη βιβλιογραφία. Ο κώδικας πιθανότατα αγοράστηκε από τον Κορβίνους αμέσως μετά από τη δημιουργία του. Η Συλλογή της Bibliotheca Corviniana καταγράφηκε ως παγκόσμια κληρονομιά της ανθρωπότητας από την UNESCO το 2005. Έχει κανείς την πολυτέλεια να ξεφυλλίσει το ψηφιακό αντίγραφο του χειρογράφου των Εννεάδων από εδώ.
Πηγή: World Digital Library.
Μτφρ. Κατελής Βίγκλας
24 Οκτωβρίου 2015
Free Book – Gemistos Plethon, The Byzantine and Latin Renaissance
Jozef Matula and Paul Richard Blum have published the proceedings of the conference “Georgios Gemistos Plethon: The Byzantine and the Latin Renaissance" (Center for Renaissance Texts at the Palacký University, Olomouc, Czech Republic, 10-12 May 2013). The volume is available online, here.
(Via AncientEsotericism.org :: Network for the Study of Esotericism in Antiquity)
(Via AncientEsotericism.org :: Network for the Study of Esotericism in Antiquity)
22 Σεπτεμβρίου 2015
Late Antiquity and the New Humanities: An Open Forum
Starting last week, Marginalia has been publishing a lovely series of essays on the study of Late Antiquity; now the series is complete, and accessible in toto with an introduction from Ellen Muehlberger here. (Via AncientEsoterism and PaleoJudaica)
2 Σεπτεμβρίου 2015
Η αιώνια δίψα
Η αιώνια δίψα που
δημιουργήθηκε μαζί μας για
δημιουργήθηκε μαζί μας για
το θεϊκό βασίλειο, μας φέρει
προς τα άνω, τόσο γρήγορα όσο περιστρέφεται ο ορατός ουρανός.
Δάντης Αλιγκέρι, Paradiso, Canto II.19. Πρβλ. «Πάντα γὰρ ὀρέγεται ἐκείνου καὶ ἐφίενται αὐτοῦ φύσεως ἀνάγκῃ…», Ἐννεάδες V.5.12.8 και «τὰς δὴ καθέκαστα ψυχὰς ὀρέξει μὲν νοερᾷ χρωμένας ἐν τῇ ἐξ οὗ ἐγένετο προς αὐτὸ ἐπιστραφῇ…», Ἐννεάδες VI.8.4.1-3.
16 Φεβρουαρίου 2015
The Routledge Handbook of Neoplatonism
The Routledge Handbook of Neoplatonism, edited by Svetla Slaveva-Griffin and Pauliina Remes, is now available from here.
And here's the Table of Contents:
General Introduction: Neoplatonism today Pauliina Remes & Svetla Slaveva-Griffin Part 1: (Re)sources, instruction and interaction Introduction 1. Platonist Curricula and their Influence Harold Tarrant 2. The Alexandrian Classrooms Excavated and Sixth-Century Philosophy Teaching Richard Sorabji 3. Middle Platonism and its Relation to Stoicism and the Peripatetic Tradition Gretchen Reydams-Schils and Franco Ferrari 4. Plotinus and the Gnostics John Turner 5. Plotinus and the Orient Vishwa Adluri Part 2: Methods and Styles of Exegesis Introduction 6. Aristotelian Commentary Tradition Han Baltussen 7. The Non-Commentary Tradition Andrew Smith 8. Plotinus' Style and Argument Luc Brisson 9. Proclus' Geometrical Method Marije Martijn Part 3: Metaphysics and Metaphysical Perspectives Introduction 10. Metaphysics: The Origin of Becoming and the Resolution of Ignorance Sara Ahbel-Rappe 11. The Metaphysics of the One Jens Halfwassen 12. Number in the Metaphysical Landscape Svetla Slaveva-Griffin 13. Substance Riccardo Chiaradonna 14. Matter and Evil in the Neoplatonic Tradition Jean-Marc Narbonne Part 4: Language, Knowledge, Soul, and Self Introduction 15. The Neoplatonists on Language and Philosophy Robbert van den Berg 16. Neoplatonic Epistemology Lloyd Gerson 17. Iamblichus on Soul John Finamore 18. From Alexander of Aphrodisias to Plotinus Frederic Schroeder 19. Metaphysics of Soul and Self in Plotinus Gwenaëlle Aubry 20. Perceptual Awareness in the Ancient Commentators Peter Lautner Part 5: Nature: Physics, Medicine and Biology Introduction 21. Physics and Metaphysics Alessandro Linguiti 22. Neoplatonism and Medicine James Wilberding 23. Humans, Other Animals, Plants and the Question of the Good Kevin Corrigan Part 6: Ethics, Political Theory and Aesthetics Introduction 24. Plotinus on Metaphysics and Morality Suzanne Stern-Gillet 25. Plotinus on Founding Freedom in Ennead VI.8[39] Bernard Collette-Dučić 26. Freedom, Providence and Fate Peter Adamson 27. Action, Reasoning and the Highest Good Pauliina Remes 28. Political Theory Dominic O'Meara 29. Plotinus' Aesthetics Panayiota Vassilopoulou Part 7: Legacy Introduction 30. Neoplatonism and Christianity Dermot Moran 31. Neoplatonism and Christianity in Late Antiquity Dimitar Y. Dimitrov 32. Islamic and Jewish Neoplatonisms Sarah Pessin. Index."
6 Φεβρουαρίου 2015
English tr. of Kalligas’ Commentary on Plotinus
The first volume of an English translation of the commentaries of Paul Kalligas on Plotinus' Enneads has appeared, published by Princeton UP. Kalligas has been a respected voice in Plotinus Studies for years, but his Hellenophone commentaries remain relatively unknown to scholars that does not read modern Greek. This book, which addresses Enneads I-III (and Porphyry's Life of Plotinus) promises to be a must-have for readers of Plotinus, offering insight both on the substance of his philosophy as well as his Greek text in our modern editions.
Cf. Book's contents in JSTOR and preview in Google Books
REVIEWS
Dominic O'Meara, "The Enneads of Plotinus: A Commentary, Volume 1", Notre Dame Philosophical Reviews. An Electronic Journal, 2015.02.10.
Sara Magrin, "Paul Kalligas, The 'Enneads' of Plotinus: A Commentary, Volume 1. Translated by Elizabeth Key Fowden and Nicolas Pilavachi. Princeton; Oxford: Princeton University Press, 2014. Pp. xx, 706. ISBN 9780691154213. $85.00", Bryn Mawr Classical Review, 2015.04.26.
Lloyd P. Gerson, "The Enneads of Plotinus. A Commentary by Paul Kalligas", Journal of the History of Philosophy 53 (2) 2015, 327-328.
Cristina D’Ancona, "Paul Kalligas, The “Enneads” of Plotinus: A Commentary, vol. 1, trans. Elizabeth K. Fowden and Nicolas Pilavachi. Princeton: Princeton University Press, 2014. Pp. xx, 706. $85. ISBN: 978-0-691-15421-3", Speculum, 90 (2) April 2015, 552-554.
Gary Gabor, A COMMENTARY ON PLOTINUS. P. Kalligas The Enneads of Plotinus. A Commentary, Volume 1. Translated by Elizabeth Key Fowden and Nicolas Pilavachi. Pp. xxii + 706, ills, map. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2014 (originally published as Porphyriou: Peri tou Plōtinou biou, Plōtinou: Enneas Prōtē, Plōtinou: Enneas Deutera, Plōtinou: Enneas Tritē, 1991, 1994, 1997, 2004). Cased, £59, US$85. ISBN: 978-0-691-15421-3, The Classical Review 1-3, 21 October 2015.
Update: 24.12.2015.
REVIEWS
Dominic O'Meara, "The Enneads of Plotinus: A Commentary, Volume 1", Notre Dame Philosophical Reviews. An Electronic Journal, 2015.02.10.
Lloyd P. Gerson, "The Enneads of Plotinus. A Commentary by Paul Kalligas", Journal of the History of Philosophy 53 (2) 2015, 327-328.
Cristina D’Ancona, "Paul Kalligas, The “Enneads” of Plotinus: A Commentary, vol. 1, trans. Elizabeth K. Fowden and Nicolas Pilavachi. Princeton: Princeton University Press, 2014. Pp. xx, 706. $85. ISBN: 978-0-691-15421-3", Speculum, 90 (2) April 2015, 552-554.
Gary Gabor, A COMMENTARY ON PLOTINUS. P. Kalligas The Enneads of Plotinus. A Commentary, Volume 1. Translated by Elizabeth Key Fowden and Nicolas Pilavachi. Pp. xxii + 706, ills, map. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2014 (originally published as Porphyriou: Peri tou Plōtinou biou, Plōtinou: Enneas Prōtē, Plōtinou: Enneas Deutera, Plōtinou: Enneas Tritē, 1991, 1994, 1997, 2004). Cased, £59, US$85. ISBN: 978-0-691-15421-3, The Classical Review 1-3, 21 October 2015.
Update: 24.12.2015.
29 Δεκεμβρίου 2014
ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΤΟΥ ΠΛΩΤΙΝΟΥ Η Η ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ;
Ο Mubabinge Bilolo στο έργο του Fondements Thébains de la Philosophie de Plotin l’Égyptien (Academy of African Thought & African Institute for Future Studies, Section 1, Vol. 8, Munich-Freising-Kinshasa 2007) ανασκαλεύει μία παλαιότερη θεωρία περί των έντονων αιγυπτιακών επιρροών στη φιλοσοφία του Πλωτίνου και την παντρεύει με την αφροκεντρική προπαγάνδα του. Βέβαια, σύμφωνα με τις σωζόμενες πηγές πράγματι ο Πλωτίνος καταγόταν από την Αίγυπτο, συγκεκριμένα τη Λυκόπολη. Ο συγγραφέας θεωρεί ότι ιδιαίτερα η σκέψη του Πλωτίνου περί του Ενός έφθασε στο απόγειό της στην περιοχή των Θηβών ανάμεσα στον 16ο και στον 11ο αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Μπίλολο, στις Θήβες υπήρχε μία φιλοσοφικο-θρησκευτική Σχολή, στο σημερινό Λούξορ-Καρνάκ και του πλωτινικού ενοθεϊσμού προηγήθηκε ο μονοθεϊσμός του Ακενατών, του Μωυσή, του Ωριγένη κ.ά. Πρόκειται στην ουσία για την αναζήτηση των απαρχών, που στην περίπτωση του Πλωτίνου δεν καλύπτεται με έναν μυθικό μανδύα, αλλά επενδύεται με τον φιλοσοφικό λόγο. Κατά τον Μπίλολο, ο Πλωτίνος μαθήτευσε στο Πανεπιστήμιο των Θηβών, που ήταν περισσότερο πολύπλοκο και πιο ευχάριστο από τα σύγχρονα πανεπιστήμια. Στην πραγματικότητα επρόκειτο για έναν Ναό, τον Ναό της Μάατ ή Ναό της Σκέψης Μάατ. Ο συγγραφέας αποδύεται σε προσεκτική λεξιλογική σύγκριση της «θηβαϊκής» φιλοσοφίας με τον Νεοπλατωνισμό.
![]() |
Αιγυπτιακή θεότητα Μάατ |
Είναι άραγε πράγματι δυνατόν να αναχθούμε στην αρχέγονη πηγή της θρησκευτικής σκέψης και να αρδεύσουμε εξ αυτής; Η βάση των παραδοσιακών λαών είναι πράγματι μία; Είναι πράγματι ο Πλωτίνος ένα «μνημείο του Θηβαϊσμού»; Απάντηση: Η σκέψη του Πλωτίνου δεν είναι απλά «θηβαϊκή», είναι μία καθολική έκφραση. Η νεοπλατωνική φιλοσοφία αποτελεί το ζενίθ, το αποκορύφωμα και τον κολοφώνα όλης της παραδοσιακής σκέψης. Τόσο το Εν ως υπέρτατη Αγαθότητα, όσο και η τριάς των υποστάσεων, αλλά και το σύστημα απορροής-μονής-επιστροφής, αποτελούν τη μόνη ολοφάνερα ζωντανή, λογική και μετά βεβαιότητας ολοκληρωμένη σύνθεση κάθε προηγούμενης και επόμενης τάσης αφαιρετικής έκφρασης του θεού, του ανθρώπου και του σύμπαντος.
Επομένως, ο συγγραφέας του τομιδίου σωστά τα λέει, αλλά μονομερώς και απιστεύτως προκατειλημμένα! Ο Πλωτίνος δεν είναι μόνο Αιγύπτιος: είναι θεϊκός, ανθρώπινος, συμπαντικός!
25 Νοεμβρίου 2014
Podcast: Much Ado About Nothing: Eriugena's Periphyseon
Eriugena delves into the Greek tradition to produce his masterpiece of metaphysics and theology, the Periphyseon.
Further Reading
• Eriugena, Periphyseon (The Division of Nature), trans. I.-P. Sheldon-Williams and J.J. O’Meara (Montreal: 1987).
• D.F. Duclow, “Divine Nothingness and Self-Creation in John Scotus Eriugena,” Journal of Religion 57 (1977), 109-23.
• J. Marenbon, “John Scottus and the ‘Catagoriae Decem,’” in W. Beierwaltes (ed.), Eriugena: Studien zu seinen Quellen (Heidelberg: 1980).
• D. Moran, The Philosophy of John Scottus Eriugena: a Study of Idealism in the Middle Ages (Cambridge: 1989).
• D. Moran, “Idealism in Medieval Philosophy: The Case of Johannes Scottus Eriugena,” Medieval Philosophy and Theology 8 (1999), 53-82.
• J.J. O’Meara and L. Bieler (eds), The Mind of Eriugena (Dublin: 1973).
• W. Otten, “The Dialectic of the Return in Eriugena’s Periphyseon,” Harvard Theological Review 84 (1991), 399-421.
SOURCE: HISTORY OF PHILOSOPHY NET
11 Νοεμβρίου 2014
Book review: Porphyrian Problem(s) with Identity in Late Antiquity
Over at Marginalia, Todd Berzon has published a very interesting review of Aaron Johnson's recent monograph, Porphyry and the Limits of Hellenism, which promises to stir up plenty of conversation amongst students of Neoplatonism, early Christianity, and religion in Late Antiquity more generally. The second half of the review is particularly striking, for Berzon here asks if the singular focus on identity in study of Late Antiquity has jumped the shark. Read it here.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)